Dashboard
Het dashboard is het eerste dat je te zien krijgt eenmaal je inlogt. Als gemeentemedewerker kan je dit dashboard zelf aanpassen naargelang wat jij belangrijk vindt om goed zicht op te bewaren. Op het dashboard kan je dan een overzicht krijgen van alle lopende zaken, zoals bijvoorbeeld op de foto hieronder.
De burger kan zijn dashboard niet personaliseren, omdat hij enkel de dossiers te zien krijgt op het dashboard die hij zelf heeft ingediend.

Je kan er ook heen gaan door in de navigatie op Dashboard te klikken. Je kan gemakkelijk doorklikken naar het dossier door op de onderlijnde naam van het dossier te klikken. De status zal ook altijd te zien zijn in de laatste kolom van elke lijst. In het geval er dan onvolledige of afgekeurde dossiers zijn, spot je die meteen. In het geval er geen actieve dossiers zijn in de dossierstroom, zal je die ook niet terugvinden in de daartoe behorende lijst.
Dashboard aanpassen
Je kan zelf het dashboard aanpassen naar hoe jij het liefst wil. Dit doe je door volgende stappen te volgen:
- Zorg er eerst voor dat je op het dashboard staat. Klik daarvoor op 'Dashboard' in het linkermenu.
- Rechtsboven vind je een knop 'Widgets beheren', klik daarop. Je krijgt dan onderstaand beeld.

Hier kan je zowel de volgorde bewerken van de widgets, als nieuwe toevoegen.
Widget toevoegen
Voeg een nieuwe widget toe door op de knop 'Toevoegen' te klikken. Je krijgt volgende velden:
- Sjabloon: hier kan je eventueel kiezen uit sjablonen die relevant zijn voor wat je ermee wil bereiken. Zo kan je gemakkelijk alle evenementen bij elkaar zetten, formulieren die bijna hun deadline bereiken, ongelezen reacties, enzovoort.
- Titel: hier vul je de naam in die je wil dat bovenaan de widget weergeven wordt. Dat kan dezelfde naam zijn als de dossierstroom, of iets anders dat bijvoorbeeld overeenkomt met de voorwaarden die je eraan wil stellen (zie volgende functies).
- Type widget: met type laten we je eigenlijk eerst kiezen uit de uitbreidingen die we aanbieden. Van welke uitbreiding/dossierstroom komt de widget? Kies voor 'dossierstroom' als het om een dossierstroom op maat gaat. Als die kiest, krijg je nog een extra vakje ernaast waar je kunt kiezen uit een van de dossierstromen die je zelf hebt ontworpen.
- Limiet, sorteer op & richting: hier kies je hoeveel dossiers je wil zien op je dashboard, bijvoorbeeld 10, hoe je ze wil sorteren en of je dat oplopend of aflopend wil.

Voorwaarden
Voorwaarden zijn gemakkelijk om bijvoorbeeld alleen maar dossiers te laten zien waarvan de gegevens onvolledig zijn. Op die manier zie je sneller welke dossiers problemen hebben, zodat je die kan oplossen. Je voegt voorwaarden toe door volgende stappen te volgen:
- Kies eerst of je wil dat de widget voldoet aan één voorwaarde of meerdere voorwaarden. Dat doe je met de EN/OF-knop.
In het voorbeeld hier links naast zie je dat de eerste knop op 'EN' staat. Die laat zien dat er zowel aan de eerste groep voorwaarden (deadline vervalt binnen 7 dagen) en de tweede groep (statussen) moet worden voldaan. Wel hebben we binnenin de tweede groep de EN/OF-knop op 'OF' staan, omdat we willen dat zowel de dossiers die als status 'Gegegevens onvolledig' hebben én 'In behandeling'. Zou die deze groep op 'EN' zetten, dan vraag je naar dossiers die beide statussen hebben. Dat gaat natuurlijk niet. Op deze manier bouw je eigenlijk heel je voorwaardensysteem op.
Let op: je kan pas de voorwaarde instellen als je het type widget gekozen hebt, dus werk deze lijst van boven naar onder af. - Verfijn de voorwaarde. Waar moet de voorwaarde aan voldoen? In ons voorbeeld hebben we bijvoorbeeld gekozen voor 'Status is gelijk aan Gegevens onvolledig'. Dat betekent dat alle dossier die een status hebben van onvolledige gegevens in een bepaalde dossierstroom worden weergeven.
- Voeg eventueel extra voorwaarden of groepen toe.
'Groep toevoegen' geeft je de mogelijkheid om, net zoals het voorbeeld hiernaast, individueel van elkaar de EN/OF-knop te kunnen instellen.
'Voorwaarde toevoegen' geeft je gewoon een lijn onder de vorige voorwaarde, zoals bijvoorbeeld 'Status in behandeling' en extra voorwaarde onder 'Status gegevens onvolledig' is.
Volgorde bewerken
Je kan ook de volgorde van je widgets bewerken, als er bepaalde dossierstromen zijn die je liever bovenaan hebt dan anderen. Dat doe je door volgende stappen te volgen:
- Zorg er eerst voor dat je op het dashboard staat. Klik daarvoor op 'Dashboard' in het linkermenu.
- Rechtsboven vind je een knop 'Widgets beheren', klik daarop.
- Nu krijg je rechtsbovenaan de knop 'Volgorde bewerken', daar ga je heen. Dan krijg je onderstaand beeld.

In dit dashboard hadden we alvast twee widgets toegevoegd. Als je de onderste bovenaan wil zetten, dan zet je je muis over de drie bolletjes van 'Uitlenen', in dit geval. Je zal zien dat je cursor een kruis met vier pijltjes wordt. Dat betekent dat je het item kan verslepen. Hou de linkermuisknop ingedrukt en sleep de widget naar de juiste plaats. Laat los en klik nadien op 'Bewaren'. Ga naar 'Dashboard' om je resultaat te bekijken.
Het toevoegen van extra info aan je widgets
Ga op je dashboard naar ‘Widget beheren’. Vervolgens kies je de widget waaraan je graag extra info zou toevoegen. Scrol naar onder tot je ‘Layout’ ziet staan. Voeg hier een kolom of rij toe, door op het bewerk-icoon te klikken zie je een reeks van gegevens die je kan toevoegen. Kies wat je graag zou toevoegen en klik vervolgens op bewaren.