Transacties beheren
Als de burger bepaalde materialen uitleent, kan de gemeente binnen de module Uitlenen aanduiden dat hij hiervoor een bedrag of waarborg moet betalen (dat stel je in onder Materialen). In Flowlab zelf kan de burger dan zijn betaling doen nadat zijn uitleenaanvraag is goedgekeurd, hiervoor werken we samen betalingspartner Mollie. Zij bieden zowat alle online betaalmethodes aan. De gemeente kan ten alle tijden de status van de transacties veranderen. Het is ook mogelijk transacties toe te voegen, te bewerken of te verwijderen.
Betaalmogelijkheden
- Bancontact
- Kredietkaart
- PayPal
- SoFORT Baking
- Apple Pay
- Klarna
- KBC/Belfius/ING apps
- ... En nog veel meer!
Status veranderen
Verander de status van de transacties van een dossier door volgende stappen te volgen:
- Klik onder ‘Uitlenen’ op Uitleenaanvragen in de navigatie.
- Hier krijg je een overzicht van alle uitleenaanvragen, met alle details die de burger heeft ingegeven (periode, levering of ophaling, datum indiening, materialen, etc.). Klik op het onderlijnde volgnummer van het dossier om naar de overzichtspagina te gaan.
- Ga naar de categorie ‘Transacties’ bovenaan de pagina.
- Hier krijg je een overzicht van alle transacties. Onder ‘Status’ zie je de huidige status van de transactie. Als er verder niets gebeurd is, staat dit op ‘In afwachting’. Klik op de drie bolletjes naast de status om deze aan te passen.
- Als je ‘Voldaan’ hebt gekozen, zal je zien dat er nu onder ‘Datum voldaan’ de datum van vandaag staat en de status aangepast is naar ‘Voldaan’. Je kan deze achteraf nog altijd aanpassen door weer op de drie bolletjes te klikken.
Transactie toevoegen
Klik in het overzicht van de transacties op de paarse knop 'Toevoegen'. Vul de details in en duid de status aan. Als er nog niet voldaan is aan de transactie, laat je het item 'Datum voldaan' leeg. Nadien zal de verantwoordelijke dan ook, net als jij, in zijn overzicht een extra transactie zien staan. Zie je dat dit de enige transactie is die de burger nog moet betalen? Dan kan je hem/haar best extra op de hoogte brengen door een bericht te sturen.
Transactie als boete
Transacties kan je ook bekijken als 'boetes', wanneer de burger bijvoorbeeld bepaalde afspraken niet nakomt, te laat betaalt, enzovoort. Je hebt twee mogelijkheden om boetes in te stellen: manueel, door een nieuwe transactie toe te voegen binnenin de uitleenaanvraag of automatisch, door binnen de Gebeurtenissen & acties een transactie als actie toe te voegen. Voor meer informatie lees je het bijbehorende artikel.
Transactie bewerken
Klik in het overzicht van de transacties op de drie bolletjes rechts op het einde van dezelfde lijn van de transactie. Kies 'Bewerken' of 'Verwijderen'. Als je verwijderen gekozen hebt, bevestig je nogmaals je keuze.
De burger betaalt de transactie
Voor de burger is het erg gemakkelijk om de transacties te betalen. Onder de tab 'Transacties' van zijn dossier krijgt volgend overzicht:

Daar kan hij kiezen voor de paarse knoppen 'Alle transacties betalen' of 'Betalen' bij een specifieke transactie. Als hij hierop klikt, krijgt hij volgend scherm, waarna hij naar de betalingspartner gestuurd wordt om aan de transacties te voldoen.
Hier wordt nogmaals duidelijk opgesomd waar net voor betaald wordt, in dit geval enkel 'Retributie' dat we op het vorige overzicht zagen.
